January 08, 2014

Jahit tepi (1)



Satu masalah saya ialah selalu lupa mengatur benang pada mesin jahit tepi. Akibatnya tiap kali sebelum menjahit, saya terpaksa mencari aturan benang yang terbaik. Semoga catitan-catitan didalam blog membantu masalah kelupaan saya.
Saya menggunakan mesin jahit tepi jenama Brother 3034D. Kali ini catitan tentang mengatur tiga benang. Sebelum ini, saya guna benang biasa kerana penjual mengajar saya dengan menggunakan benang biasa. Kebanyakan hasilnya kurang baik dan membazir. Salah satu prinsip saya dalam kehidupan, saya perlu cuba dan salah hingga berjaya.
Pertama kali saya menggunakan benang yang sepatutnya dalam projek uncang merah (cerita catitan semalam). Alhamdulilah, mungkin aturan benang seperti gambar di atas adalah yang terbaik. Hasilnya seperti gambar di bawah.



No comments:

Post a Comment